A hibakód olvasás után gyakran nem is a kérdés a jellemző, hanem konkrétan katalizátort keresnek az ügyfelek.
Az is előfordul, hogy a tulajdonos be is szereltet egy új katalizátort – akár 2-300.000 forintért (a motortérben beépített katalizátorok gyakran ennyibe kerülnek, főként ha a gyári alkatrész árakat tekintjük) -, és a motor kontroll lámpa továbra is világít.
Ezt megelőzendő mi egy előzetes kivizsgálást szoktunk javasolni ügyfeleinknek, kivéve ha a hiba egyértelműen felismerhető, mert pl. a katalizátor kerámia eltört és jól hallhatóan zörög a kipufogóban.
Kipufogó szervizünk a következőket javasolja ilyen esetekben, benzinüzemű gépjárművek esetében:
1. HIBAKÓD KIOLVASÁS
Diagnosztika melyből kiderül, hogy hol észlelte a hibát a rendszer, ugyanis a motor kontroll lámpa a műszerfalon a katalizátor problémán kívül még sok más egyéb hibát is jelezhet.
2. ETANOL TANKOLÁS
Amennyiben a hibakód kiolvasás katalizátorral kapcsolatos hibát diagnosztizál, elsőként fontos megnézni, hogy mit tankoltunk. Rossz minőségű üzemanyag vagy ETANOL tankolása esetén is jelezhet katalizátor problémát a rendszer!
3. A KIPUFOGÓRENDSZER TÖMÍTETTSÉGÉNEK VIZSGÁLATA
Fontos lépés, mivel a tömítelen kipufogó megzavarhatja a kipufogó rendszerbe beépített szabályzó szondát – másnéven oxigén szenzort -, amely a motor üzemanyag levegő keverék képzését korrigálja a computeren keresztül.
Ez részletesebben úgy történik, hogy ha a lambda szonda előtt elszelel a kipufogógáz, ott egyúttal fals levegő is bekerül a kipufogó rendszerbe, ezáltal sok oxigént érzékel a szenzor és ennek megfelelően azt a jelet továbbítja a computer felé, hogy üzemanyagban szegény a keverék és növelje a befecskendezési mennyiséget. Az így eldúsított üzemanyag keveréket már rosszabb hatásfokkal tudja utánégetni a katalizátor, tehát megnő a károsanyag kibocsátás, azaz a megengedettnél magasabb lesz a CO érték.
A kipufogó rendszer tömítettségi átvizsgálást előzetes időpont egyeztetés után a Karkus Kipufogó szerviz végzi.
Több olyan gépjármű is megfordult kipufogó szervizünkben ahol előzőleg katalizátor hibát diagnosztizáltak, és egy tömítés cserével vagy egyéb kipufogó javítással sikerült gyári CO értéket produkálni, és a műszaki vizsgán is megfelelt a gépjármű.
4. VALÓS KÖRNYEZETVÉDELMI CO MÉRÉS
Amennyiben a kipufogó rendszer tömített egy valós környezetvédelmi CO mérést kell végeztetni. Sajnos erről sok elkényelmesedett – már csak laptoppal dolgozó – autószerelő megfeledkezik. Kipufogó szervizünk külső munkatárssal eggyüttműködve végzi egy műszaki vizsgaállomáson hitelesített mérőműszerrel, a katalizátor cseréhez képest csekély összegért (gépjármű típustól függően 8-10.000 forint körül), és abból valóban kiderül, hogy a katalizátor megfelelő hatásfokkal működik-e vagy sem.
Úgynevezett megbontásos katalizátor átvizsgálásra is van lehetőség, leginkább a kocsiszekrény alá vízszintesen beépített katalizátorok esetében. Ebből meg tudjuk állapítani, hogy a katalizátorban lévő kerámia milyen állapotban van. Törés, olvadás vagy egyéb szennyeződés esetén a költség gépjármű típustól és a csatlakozóktól függően általában 10-15.000 forint körül van. Amennyiben szétszereléskor kiderül, hogy rossz a katalizátor és kipufogó szervizünktől vásárol helyette újat, a megbontási költséget az új katalizátor beépítési munkadíjából jóváírjuk, és a rossz katalizátort típustól függően beszámítjuk.
5. SZONDA
Előfordulhat olyan is, hogy a gépjárműnél rossz a CO érték, de a katalizátor kerámia jó. Ilyen esetekben álalában a motor megnövekedett olajfogyasztása, nem megfelelő gyújtógyertya vagy hibás szabályzó szonda – másnéven oxigén szenzor – okozhatja a problémát.
Kipufogó szervizünk tapasztalatai alapján 10 autóból kb. 3-4-nél, azaz mindössze a mérések 30-40%-ában rossz ténylegesen a CO érték.
A többi esetben leggyakrabban a katalizátor mögé beépített, a katalizátor működését ellenőrző úgynevezett diagnoszizáló szonda romik el, és küld téves jeleket a computer felé, amit az a műszerfalra továbbít.
Ilyen esetekben diagnosztizáló szonda csere szükséges, amiből érdemes vagy a gyárit, vagy utángyártottból NGK-NTK tipusút beépíteni. A tapasztalatok alapján mindenképpen érdemes jobb minőségűt beszerezni, mert az olcsóbb árfekvésű utángyártottak között vannak már újonnan is kevésbé jól működő darabok!