A hibakód olvasás után gyakran nem is a kérdés a jellemző, hanem konkrétan katalizátort keresnek az ügyfelek.

Az is előfordul, hogy a tulajdonos be is szereltet egy új katalizátort – akár 2-300.000 forintért (a motortérben beépített katalizátorok gyakran ennyibe kerülnek, főként ha a gyári alkatrész árakat tekintjük) -, és a motor kontroll lámpa továbra is világít.

Ezt megelőzendő mi egy előzetes kivizsgálást szoktunk javasolni ügyfeleinknek, kivéve ha a hiba egyértelműen felismerhető, mert pl. a katalizátor kerámia eltört és jól hallhatóan zörög a kipufogóban.

Kipufogó szervizünk a következőket javasolja ilyen esetekben, benzinüzemű gépjárművek esetében:

1. HIBAKÓD KIOLVASÁS
Diagnosztika melyből kiderül, hogy hol észlelte a hibát a rendszer, ugyanis a motor kontroll lámpa a műszerfalon a katalizátor problémán kívül még sok más egyéb hibát is jelezhet.

2. ETANOL TANKOLÁS
Amennyiben a hibakód kiolvasás katalizátorral kapcsolatos hibát diagnosztizál, elsőként fontos megnézni, hogy mit tankoltunk. Rossz minőségű üzemanyag vagy ETANOL tankolása esetén is jelezhet katalizátor problémát a rendszer!

3. A KIPUFOGÓRENDSZER TÖMÍTETTSÉGÉNEK VIZSGÁLATA
Fontos lépés, mivel a tömítelen kipufogó megzavarhatja a kipufogó rendszerbe beépített szabályzó szondát – másnéven oxigén szenzort -, amely a motor üzemanyag levegő keverék képzését korrigálja a computeren keresztül.

Ez részletesebben úgy történik, hogy ha a lambda szonda előtt elszelel a kipufogógáz, ott egyúttal fals levegő is bekerül a kipufogó rendszerbe, ezáltal sok oxigént érzékel a szenzor és ennek megfelelően azt a jelet továbbítja a computer felé, hogy üzemanyagban szegény a keverék és növelje a befecskendezési mennyiséget. Az így eldúsított üzemanyag keveréket már rosszabb hatásfokkal tudja utánégetni a katalizátor, tehát megnő a károsanyag kibocsátás, azaz a megengedettnél magasabb lesz a CO érték.

A kipufogó rendszer tömítettségi átvizsgálást előzetes időpont egyeztetés után a Karkus Kipufogó szerviz végzi.

Az előzetes kipufogó rendszer átvizsgálás alapján árajánlatot készítünk ügyfeleink részére, mely 2.000 forint, és 30 napon belül megrendelt munka esetén jóváírásra kerül!

Több olyan gépjármű is megfordult kipufogó szervizünkben ahol előzőleg katalizátor hibát diagnosztizáltak, és egy tömítés cserével vagy egyéb kipufogó javítással sikerült gyári CO értéket produkálni, és a műszaki vizsgán is megfelelt a gépjármű.

4. VALÓS KÖRNYEZETVÉDELMI CO MÉRÉS
Amennyiben a kipufogó rendszer tömített egy valós környezetvédelmi CO mérést kell végeztetni. Sajnos erről sok elkényelmesedett – már csak laptoppal dolgozó – autószerelő megfeledkezik. Kipufogó szervizünk külső munkatárssal eggyüttműködve végzi egy műszaki vizsgaállomáson hitelesített mérőműszerrel, a katalizátor cseréhez képest csekély összegért (gépjármű típustól függően 8-10.000 forint körül), és abból valóban kiderül, hogy a katalizátor megfelelő hatásfokkal működik-e vagy sem.

Úgynevezett megbontásos katalizátor átvizsgálásra is van lehetőség, leginkább a kocsiszekrény alá vízszintesen beépített katalizátorok esetében. Ebből meg tudjuk állapítani, hogy a katalizátorban lévő kerámia milyen állapotban van. Törés, olvadás vagy egyéb szennyeződés esetén a költség gépjármű típustól és a csatlakozóktól függően általában 10-15.000 forint körül van. Amennyiben szétszereléskor kiderül, hogy rossz a katalizátor és kipufogó szervizünktől vásárol helyette újat, a megbontási költséget az új katalizátor beépítési munkadíjából jóváírjuk, és a rossz katalizátort típustól függően beszámítjuk.

5. SZONDA
Előfordulhat olyan is, hogy a gépjárműnél rossz a CO érték, de a katalizátor kerámia jó. Ilyen esetekben álalában a motor megnövekedett olajfogyasztása, nem megfelelő gyújtógyertya vagy hibás szabályzó szonda – másnéven oxigén szenzor – okozhatja a problémát.

Kipufogó szervizünk tapasztalatai alapján 10 autóból kb. 3-4-nél, azaz mindössze a mérések 30-40%-ában rossz ténylegesen a CO érték.

A többi esetben leggyakrabban a katalizátor mögé beépített, a katalizátor működését ellenőrző úgynevezett diagnoszizáló szonda romik el, és küld téves jeleket a computer felé, amit az a műszerfalra továbbít.

Ilyen esetekben diagnosztizáló szonda csere szükséges, amiből érdemes vagy a gyárit, vagy utángyártottból NGK-NTK tipusút beépíteni. A tapasztalatok alapján mindenképpen érdemes jobb minőségűt beszerezni, mert az olcsóbb árfekvésű utángyártottak között vannak már újonnan is kevésbé jól működő darabok!

Előző
«
Következő
»