A katalizátor normál üzemi hőfoka is igen magas, kb. 7-800 Celsius fok, azonban ha a motor valamelyik hengerében kimarad a gyújtás és nagy mennyiségben elégetlen üzemanyag kerül a kipufogó rendszerbe – ezáltal a katalizátorba – akár 1.200-1.400 Celsius fokig is felhevülhet, és a katalizátor kerámia megolvad. Ehhez akár 1km megtétele is elegendő!

Üzemanyag adalék is okozhat katalizátor kerámia olvadást, amennyiben olyan vegyületeket tartalmaz, ami a katalizátort magasabb hőfokra hevíti fel.

Kipufogó szevizünk minden ilyen esetben javasolja, hogy állítsák le a motort, és inkább vontassák el a gépjárművet a szervízbe. Automata váltós típusokat autómentő tréleren érdemes szállítatni, mert a vontatás tönkreheti a sebességváltót!

Azért szoktuk javasolni ezt a körülményesnek tűnő megoldást, mert az 1.200-1.400 Celsius fokon izzó katalizátor és kipufogó rendszer akár az autó karosszériáját is meggyújthatja, ha a szigetelés vagy az alvázvédő lángra kap. Azoknál a gépjármű típusoknál, ahol hátul – a tűzfal felől – van beépítve a kipufogó leömlő, vagy gyárilag nem szereltek a karosszériára hővédő lemezt, ez fokozottabban veszélyes.

A gyújtás problémákat álalában rossz gyújtótrafó, gyújtógyertya vagy gyújtókábel hiba szokta okozni, azonban hibátlan, karbantartott gyújtás rendszernél is problémát okozhat, ha egy motormosást vagy nagyobb víztócsán áthajtást követően beázik, bepárásodik a rendszer, és átüt a szikra.

A rutinos és szerelésben valamelyest jártas sofőröknél már többször tapasztaltuk, hogy olyan gépjárműveknél, ahol ez úgymond típushiba, tartalék gyújtótrafót és a szereléséhez szükséges szerszámot taratnak az autóban, így akár az út szélén is kitudják cserélni a rossz alkatrészt.

Természetesen nem várható el, hogy mindenki szerszámostáskával és pótalkatrésszel telepakolt csomagtartóval közlekedjen, mint a régi időkben, azonban ha hengerenkénti befecskendezéses a motor, íme egy jó tanács:

Ha gyújtáshiba történne a gépjárművön és kihagy egy vagy több henger, de az autót mindenképp csak „lábon” tudja eljuttatni a szervizig, húzza le a nem működő hengerekről a befecskendező elektromos csatlakozóját, így amelyik henger nem kap gyújtószikrát, az benzint sem. Habár az autó ugyanolyan harmat gyenge marad, több eséllyel menthető meg a katalizátor! Sok típus esetén ez különösebb szerszám segítsége nélkül is megteheti, úgyhogy érdemes előre megnézni a csatlakozót.

Előző
«
Következő
»